Pentax K110D + 18-55 mm zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Pentax K110D + 18-55 mm zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Mark 99 05-12-2007

Kort samengevat prachtig apparaat voor een heel gunstige prijs.

T. Oosting 02-12-2007

Sinds een paar dagen in mijn bezit, en ben er volledig tevreden mee. Had van tevoren de handleiding al doorgelezen, en doordat ik al een beetje overweg kon met DSLR camera's kon ik meteen aan de slag met deze prachtcamera.

Ik vind de kwaliteit van de foto erg goed, mits je zelf de witbalans instelt (dit gaat overigens erg gemakkelijk en snel met de Functie-knop die naast het prachtig grote LCD scherm zit).

De mogelijkheden zijn ook erg uitgebreid, al is het niet van de kwaliteit van bijv. een Nikon D300 oid, wat eigenlijk niet veel uitmaakt als je naar de prijsklasse kijkt.

Erg ben ik te spreken over hoe deze camera omgaat met ruis. Hier staat Pentax al een beetje bekend om, maar dat de K110D zelfs op ISO 3200 (een insteling die je normaal gesproken alleen bij veel en veel duurdere camera's vindt) nog prachtige detailfoto's maakt.

Door de Functie- en de erg duidelijke knoppen (elke knop heeft, op een knop na, maar een doel, wat het erg mooi en overzichtelijk houdt) is het gebruiksgemak ongekend hoog.

De vormgeving is mooi strak, niet erg speciaal maar mooi robuust, wat mij wel aanpsreekt. Hij is niet te groot, (dus met een vast brandpuntlens zou je hem in je jaszak mee kunnen nemen) maar ook zeker niet te klein, zoals de Nikon D40 (ik ben 15 jaar oud en heb dus ook niet zo'n grote handen, maar er passen bij mij gewoon geen 4 vingers om die grip).

Als laatste dan de degelijkheid, en die is ronduit geweldig. Het chassis van de body is vervaardigd uit staal, en daar is robuuste kunststof over aangebracht (het voelt dus absoluut niet plastic-achtig als een EOS 300D, maar solide). De rubberen grip is ook stevig, en alle compartimenten (batterijen, sd-kaart en kabels) hebben een stevig klepje dat zeker niet zomaar kapot zal gaan.

Met deze Pentax K110D haal je werkelijk waar een topproduct in huis, en gezien de fantastisch lage prijs is er geen reden om deze camera niet in overweging te nemen. Voor degenen die batterijen maar niks vinden heb ik nog het volgende te zeggen. De standaard alkaline AA batterijen die in de verpakking zaten deden het geweldig, en gingen tot wel 200 foto's lang mee. Dus kunt u er wel ongeveer 500 verwachten van een goede NiMH batterij.

B.S. 15-09-2007

Ben zeer tevreden met deze toch wel erg aantrekkelijk geprijsde camera. De camera ligt erg goed in de hand, voelt lekker degelijk aan en is snel en accuraat. De kwaliteit van de standaard lens is ruim voldoende en voldoet voor een amateur zoals ik heel goed. Supersnelle en goede autofocus. Mis de beelstabilitatie van de K100d niet, maar gebruik alleen de standaard lens en dan heb je dit eigenlijk niet nodig. Je moet vooral geen batterijen gebruiken, zijn snel leeg, maar accu's van bijv. 2900 of 3200 mhA.
Al met al een prima camera en heb beslist nog geen spijt van deze aankoop gehad.
Ben niet kapot van de bijgeleverde software, maar gebruik Corel Paint Shop Pro Photo X2, een erg makkelijk te gebruiken en goed programma. Ook goed te gebruiken voor RAW.

Br am 03-05-2007

De Pentax K110D is een prettig hanteerbare digitale reflexcamera met ruim voldoende mogelijkheden en opties. Groot voordeel is dat alle Pentax lenzen op de camera kunnen worden gebruikt. De snelheid van de autofocus en het opslaan van de beelden van de camera is perfect, zou je niet verwachten van een camera in deze prijsklasse. Opnames kunnen ook worden gemnaakt in RAW formaat, hiervoor is de software bijgeleverd. Verder is de software een beetje magertjes, je moet echt andere pakketten hebben om de foto's fatsoenlijk te bewerken. Het 18/55 mm objectief is goed scherp en levert prachtige kleuren. De zoomring werkt echt heel soepel en je kunt daardoor makkelijk snelle plaatjes maken.

Svenson 03-04-2007

Prachtige kwaliteit foto's, ook bij weinig licht met hoge ISO waarde mooie foto's te maken zonder flits (hoewel uiteraard wat korreliger bij 1600 en 3200).
Bediening kan zowel simpel als uitgebreid.

Heb van tevoren zitten twijfelen over verschillende DSLRs. Hij heeft geen 10 megapixels (hoe vaak heb ik die nodig voor een extreme vergroting?! Met mijn veel slechtere 4 MP compactcamera maakte ik echt al leuke 40 a 50 cm vergrotingen), hij heeft geen shakereductie (daar heb ik serieuzer over getwijfeld of ik dat vaak zou gebruiken), maar hij maakt prachtige foto's, is zeer goedkoop, voelt degelijk aan en heeft een aardige kitlens.

Heb hem pas redelijk kort, maar ben nu al zeer tevreden met de aankoop.